Szerepek

Az egyes játékszerepek pontosan leolvashatóak az általunk használt tér és időmodellből.

A csapaton belüli hierarchia dönti el, hogy valaki a csapatszerepek közül főszereplő, mellékszereplő, vagy netán epizodista lesz. Nyilvánvaló, hogy azok a szerepek amelyek a játék irányítására vonatkoznak, ill. a stílust vagy a stratégiát határozzák meg, azok többnyire “főszereplő” szerepek.

Az időmodell alapján értelmezhető szerepek.

szerepek 1

Megjegyzés: A vezérnek és a karmester szerepnek “koordinátori” funkciója is van. Nem csak irányt szab, hanem összehangolja az egyes szerepek munkamegosztását a játék során.

A térmodell alapján értelmezhető szerepek.
szerepek 2

A szerepek erősorrendet is tükröznek.

Minden csapaton belül a működés során kialakul egy fajta hierarchia. Ebből a nézőpontból az alábbi szerepek lehetségesek:

  1. főszerepek
  2. mellékszerepek
  3. epizódszerepek, kiegészítő szerepek
  4. karakterszerepek

Funkcionálisan két fajta szerep van:

1) Csapaton belüli un. JÁTÉKSZEREPEK, amely szerepek a játék folyamatosságának a fenntartásához szükséges szerepek.

A mérkőzés során az aktuális formától és teljesítménytől függően bárkiből lehet a meccs hőse (főszereplője) mind pozitív, mind negatív irányban.

2) Csoporton belüli un. CSOPORTSZEREPEK, amely szerepek a csoport működéséhez szükséges szerepeket tartalmazza:

Például:

  • vének tanácsa
  • hangulatfelelős
  • tréfamester
  • tárgyaló
  • lelki szemetesláda
  • agytröszt stb.

A csoportszerepek adott esetben lehetnek olyan játékosok is, akik nem kezdőjátékosok, vagy nem is játékos. Pl. Sándor Csikar az Aranycsapatnál, vagy a Mezey féle válogatottnál Sándor Pubi a gyúró.

Szerepek a csapatban (Double Pass szerint):

  • Vezetők • karizmatikus • szociális • feladatorientált • sportos
  • Követők • vízhordók • kritikus gondolkodók • humorzsákok • köpönyegforgatók

Szerepek a csapatban (Dárdai szerint):

  1. zsenik
  2. vezérek
  3. csapatjátékosok

Dárdai szerint a zseniknek mindig játszani kell. A vezéreknek is (létszámtól és poszttól függően) többnyire játszani kell és köré kell tenni a csapatjátékosokat.

A fiatalok idősek arányáról:

Szűcs Gyula szerint, minden játékossorba kell egy idős játékos (a rutint, a tapasztalatot viszi a játékba. Itt az idős játékos vezérként is viselkedik). De lehetőleg ne egy tengelyen legyenek ezek az idős játékosok. (Pl. jobbhátvéd, középfedezet, balszélső)

A fiatalok viszont az energiát, a bátorságot viszik a játékba.

Szerepkapcsolatok:

Nagyon fontos eltalálni az edzőnek a csapat felállításakor a szerepek megfelelő kapcsolatát, ahol cél az EGYENSÚLY megtalálása.

Szerepegyensúly során mérlegelendő:

  • folyamatos legyen a játék
  • létrejöjjön az általunk vizionált játékkép
  • munkamegosztás
  • zsenik-vezérek-csapatjátékosok
  • fiatalok-idősek

Mit jelent az egység a csapaton belül?

Feldolgozás alatt.

Spoiler title
További szerepfelosztások Balbin szerint (Forrás) Double Pass):

belbin1

belbin2Gondolkodás ereje: ötletgyáros, helyzetértékelő

Cselekvés ereje: kutató, üzletember

Akaraterő: elnök, motivátor

Humánum ereje: Kapcsolatteremtés: (El)intéző, csapatjátékos

Szakértő: specialista (különleges képességű)

belbin3

Részletesen:

ÉRTELMI SZEREPEK
1. ÖTLETGYÁROS
Kreatív gondolkodó, eredeti megoldásokkal áll elő. Nagy
képzelőerővel rendelkezik.
Gyengesége: nem képes meglátni a részleteket. Elveszítheti kapcsolatát
a külvilággal.
2. HELYZETÉRTÉKELŐ
Kritikus és elemző gondolkodó, akinek szeme van a
stratégiához. Könnyen észreveszi a lehetőségeket.
Gyengesége: elakadhat a(z ön)kritikus gondolkodásban. Néha
nehézsége támadhat a döntések elfogadásával
AKARATERŐ SZEREPEK
3. ELNÖK
Koordinál, összegez, átvágja a „csomókat”, és
meghatározza az eljárásokat.
Gyengéje: A korábbi döntésekhez való ragaszkodásból adódó,
lehetséges merevség. Manipulatív lehet.
4. MOTIVÁTOR
Kezdeményező-készséget mutat, ösztönzött, dinamikus,
irányító, és másokat is képes lendületbe hozni.
Gyengesége: lehengerlő lehet. Hajlamos harcolni a szakértői
szerepért.
CSELEKVÉSI SZEREPEK
5. ÜZLETEMBER
Strukturált / rendszerezett, fegyelmezett, és az ötleteket
gyakorlati cselekvéssé alakítja.
Gyengesége: túl buzgón kezd neki a munkának, még azelőtt, hogy a célokat és
a kívánt eredményeket megfelelően megvitatták volna. Nehézségei vannak a
rugalmassággal.
6. KUTATÓ
A hálózatok embere, megvizsgálja és stimulálja az új
lehetőségeket. Lelkes és kíváncsi.
Gyengesége: túlságosan optimista. Elveszítheti a fókuszt, ha növekszik a
nyomás.
HUMANISZTIKUS SZEREPEK
7. CSAPATJÁTÉKOS
Egyben tartja a csapatot, együttműködő, támogatja a csapat
többi tagját.
Gyengesége: határozatlanság, konfrontáció-kerülés.
8. (EL)INTÉZŐ
Felteszi az „i”-re a pontot. A dolgok nála időben történnek.
Mindig éber.
Gyengesége: az idő nyomását nehezen viseli. Elakadhat a
tökéletességre törekvésében.
A CSAPATON KÍVÜLI SZEREP
9. SPECIALISTA
A specialista hozza tudását és képességeit, nagyon
célorientált, önálló és állhatatos.
Gyengesége: fennakadhat a részleteken, és megfeledkezhet az
összképről. Nem nagyon szeret másokkal együtt dolgozni.

x
Neked mit hozott a Mikulás?
Mi egy ingyenes futballoktató weblappal leptünk meg téged! Tanulmányozd és sajátítsd el azt a tudást, amit ingyen kínálunk neked weboldalunkon.